جشنواره بین‌المللی رادیو احیا می‌شود

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نخستین نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با حضور معاون صدای رسانه ملی، جمعی از مدیران و اساتید ارشد رسانه و برخی از مدیران رادیو در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، حسن خجسته معاون اسبق صدا و عضو هیئت علمی دانشگاه، محمدحسین صوفی معاون اسبق صدا و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما، نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا، جمعی از مدیران و اساتید رسانه و برخی از مدیران معاونت صدا، نخستین نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

معاون صدا در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران در این نشست گفت: جمع حاضر جمع سنگین و وزینی است که در جریان تحولات رسانه هستند. قطعاً یک جشنواره بین المللی و تأثیرگذار نیازمند حضور اشخاصی است که جشنواره را بشناسند تا از رهگذر این اتفاق ارزشمند، بتوانیم گام های رو به جلو برداریم. یکی از مهم ترین دغدغه های اینجانب از ابتدای حضور در معاونت صدا راه اندازی مجدد جشنواره بین‌المللی رادیو بود که انشاالله با همکاری شما بزرگواران خواهیم توانست این جشنواره را احیا نماییم.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا به طور جدی موضوع خلاقیت را از بستر این جشنواره استخراج کنیم، تصریح کرد: در دنیای کنونی که میدان رقابت رسانه‌ای تغییر کرده و مدیریت تولید را تحت الشعاع قرار داده است، باید بتوانیم در بستر جشنواره بین المللی رادیو خلاقیت ها و بسترهای نوینی را ایجاد کنیم.
معاون صدا با اشاره به اینکه رادیویی ها پرتلاش، قانع و کم توقع هستند که اگر به آنها میدان داده شود، اتفاقات بزرگی را در بستر رسانه رقم می زنند، افزود: برگزاری جشنواره بین المللی رادیو فرصتی برای کشف و شناخت نیروهای خلاق و استعدادهای جدید است که می‌تواند زمینه ساز بروز ایده‌ها و افکار نو در رسانه رادیو باشد. علاوه بر این با توجه به تحولات بین المللی و رخدادهایی که در جهان در حال اتفاق است، برگزاری جشنواره بین المللی رادیو در این برهه زمانی را لازم و ضروری می سازد.
شاه آبادی استفاده از خرد و تفکر جمعی برای برگزاری شایسته چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آنچه از شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره انتظار داریم این است که با ایجاد بارش فکری، تمام توان خود را در راستای ارائه مدل مؤثر و موفق از جشنواره ارائه نمایند.
وی دقت در انتخاب هیئت داوران جشنواره، مشخص نمودن مهم ترین اهداف و محورهای پیش‌رو، ارائه ایده ها و نقطه نظراتی که می تواند این دوره از جشنواره را متمایز نموده و ارتقاء بخشد و ... را ضروری دانست که می تواند گام های جدی در راستای پیشرفت همه‌جانبه و افزایش سطح رسانه رادیو به ویژه در حوزه محتوا را به دنبال داشته باشد.

حسن خجسته معاون اسبق صدا و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این نشست از برگزاری مجدد جشنواره بین المللی رادیو ابراز خرسندی کرد و گفت: برگزاری جشنواره ای با عنوان جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا سبب می شود تا نیروهای این رسانه احساس عزت و قدرت نمایند. چرا که این جشنواره جشنواره‌ای کاملاً رادیویی است.
وی فلسفه برگزاری جشنواره رادیو را نشان دادن قدرت رسانه رادیو و دلیلی برای بهتر دیده شدن این رسانه دانست و تصریح کرد: دانش نظری خوبی در رسانه رادیو وجود دارد و آن این است که حرف های رادیو را باید رادیویی ها بزنند. بنابراین باید تلاش کنیم تا این جشنواره، زمینه ساز بهتر دیده شدن رسانه رادیو باشد و بتواند استعدادهای نهفته در این حوزه را شکوفا سازد. می توان گفت برگزاری جشنواره بین المللی رادیو برای این رسانه اعتبار داخلی و بین المللی ایجاد می کند.
محمدحسین صوفی معاون اسبق صدا و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما نیز ضمن ابرازخرسندی از حضور در این نشست و تبریک برای برگزاری مجدد جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا، برگزاری این جشنواره را برای رسانه رادیو لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: با توجه به وجود وقفه چند ساله در برگزاری جشنواره رادیو، بهتر است تا افرادی که در طول این چندسال جزو برترین های رادیو بوده و در این حوزه درخشیدند، در جشنواره چهاردهم تکریم شوند.
وی همچنین تلاش برای تکریم و بیشتر دیده شدن نیروهای رادیو و شناخت برترین های این رسانه، اعمال جدیدترین تحولات جهانی در حوزه صدا در آیین نامه جشنواره، ارزیابی مستمر شبکه‌ها، گروهها و برنامه‌سازان رادیویی، انتخاب و معرفی گروه های برنامه ساز موفق رادیو، معرفی مدیران گروه های برتر در کنار مدیران شبکه های برتر، نگاه ویژه به اجلاس جهانی صدا در کنار جشنواره بین المللی رادیو، دقت در انتخاب داوران، اثرات برتر و ... را برای جلوه گری بیشتر این دوره از جشنواره لازم و ضروری دانست.
در ابتدای این مراسم نیز نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا ضمن خوشامدگویی به حاضران در این نشست گفت: بنابر توجهی که معاون صدا بر ضرورت و نقش جشنواره در ایجاد فرصت برای تحول آفرینی و تکریم کارکنان رادیو داشتند، تأکید ایشان بر استمرار جشنواره بین المللی رادیو بود. لذا این امر در دستور کار قرار گرفت و انشاالله بتوانیم در جلسه حاضر به نقطه نظرات مؤثری در راستای برگزاری موفق این جشنواره برسیم.
در ادامه این نشست اساتید و مدیران حاضر در این مراسم به بیان نقطه نظرات خود در راستای برگزاری موفق چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا پرداختند.
استفاده از قابلیت های پنهان رسانه رادیو در جشنواره، وجود نگاه وحدت بخش در جشنواره که انسجام اقلیت های مذهبی، قومی، دینی و ... را به همراه دارد، استفاده از پتانسیل بخش تبلیغات این جشنواره در معرفی هرچه بیشتر و بهتر رسانه رادیو، استفاده از ظرفیت ها و استعداهای موجود در رادیوی استان‌ها، دعوت از مهمانان کشورهای اروپایی در جشنواره، شناخت زیرساخت‌های رادیو برای ارتقاء کیفی برنامه های آن در بستر این جشنواره، معرفی کارکردهای پنهان و آشکار رسانه رادیو، ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای ارتقاء نیروی انسانی رادیو، استفاده از ظرفیت رادیوهای برون مرزی و محلی، ایجاد جریان سازی رسانه ای، تعریف رادیو در بیرون از این رسانه، وجود نگاه خلاقانه و تغییر نوع نگرش به جشنواره رادیو، حفظ مرجعیت رادیو و هویت بخشی به این رسانه، پیوند با استان ها و رادیوهای محلی، تلاش برای بالابردن سطح تعاملات و دیپلماسی کشور در جریان برگزاری جشنواره، توجه به پیام رسان های صدامحور در جشنواره برای ایجاد ظرفیت‌های جدید، پاسخ به نیاز بازتعریف جدی جایگاه رادیو، نیازسنجی روز و برگزاری جشنواره بر مبنای آن، بازتعریف هویت رادیو، ایجاد فضای رقابتی جدی برای برنامه سازان رادیو، تعریف جدی و بزرگ نقشه اصلی جشنواره، تعریف کمیسیون‌های موضوعی، ساختاری و ...، از جمله مهم ترین نقطه نظرات حاضران در این نشست در راستای برگزاری هرچه بهتر چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا بود.
خجسته معاون اسبق صدا و عضو هیئت علمی دانشگاه، دکتر صوفی معاون اسبق صدا و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما، نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا، دکتر ملکی، دکتر طلوعی، دکتر لبیبی، دکتر اسفندیاری، بخشی زاده، دکتر فروغی، دکتر خیامی، دکتر احمدی افرازی، دکتر گیل آبادی، دکتر اخگری، دکتر کلانتری، دکتر رضی، دکتر ایزدی، دکتر جلالی اساتید دانشگاه دکتر محمدزاده مدیر رادیو ایران، دکتر صحراگرد مدیر رادیو تهران، علی سیفی مدیر رادیو جوان، فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت صدا، کبابیان رئیس دفتر معاون صدا، معدن کن، رجب سلمانی و ناصرطاهری از جمله حاضران در این نشست بودند.
فراهم آوردن امکان تبادل تجربیات و دیدگاه‌های برنامه سازان و متفکران رادیو به منظور ارتقاء دانش نظری و عملی و تقدیر و بزرگداشت برگزیدگان، کشف کارکردهای تازه، کشف استعدادها، ایجاد فضای رقابتی برای به روز شدن از جمله اهداف اصلی این جشنواره است که در دوبخش بین المللی و داخلی برگزار می شود.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©