جشنواره رادیو، نشان دادن استعدادها، خلاقیت‌ها و توان علمی و فنی اهالی رادیو

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با دکتر محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران در باره‌ی برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی پس از مدتی که متوقف شده بود، همصحبت شدیم و نظر اورا در باره‌ی لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم پرسیدیم.او نیز از انتظارات و پیشنهادهای خود صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

*نظر شما درباره برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی چیست؟
جشنواره بین المللی چهاردهم رادیو پس از چند سال وقفه با همت دکتر شاه‌آبادی معاون محترم صدا به زودی برگزار خواهد شد، رویدادی مهم در عرصه فرهنگ و رسانه که از زمان انتشار خبر برگزاری، شور و تحرکی خاص در بین اهالی رادیو ایجاد کرده است.
* از لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم بگویید؟ با وجودی که مدتی متوقف شده بود.
اهمیت برگزاری هر رویداد هنری، فرهنگی به کارکرد آن بستگی دارد و از این منظر باید گفت اتفاق مهمی مانند جشنواره‌ رادیو یا تلویزیون، دو کارکرد عمده دارد؛ نخست ارتقا کیفی برنامه‌ها و دیگر، نمایش توانمندی‌ مجموعه‌های برنامه‌ساز.
در جشنواره‌ها معیار و طرازی تعیین می‌شود و برنامه‌سازان متناسب با آن به تولید آثار در چارچوب‌های گوناگون می‌پردازند و بر اساس همین معیارها، داوران به سنجش آثار و مقایسه آنها با یکدیگر می‌پردازند، این روند سبب می‌شود برنامه‌سازان سطح خود را به سطح بهترین‌های جشنواره‌ برسانند.
در خصوص کارکرد دیگر جشنواره یعنی نمایش توانمندی برنامه‌سازان ، همین که جشنواره به آوردگاهی بزرگ برای نشان دادن استعدادها، خلاقیت‌ها و توان علمی و فنی اهالی رادیو تبدیل می‌شود در نهایت منجر به ارتقاء کیفی برنامه‌ها و باور مندی برساز و دیده شدن آنها در فضایی گسترده خواهد شد.
*آیا پیشنهادی برای برگزاری بهتر جشنواره چهاردهم برنامه‌های رادیویی دارید و اگر نواقصی را در جشنواره‌های قبل مشاهده کردید مطرح کنید؟
جشنواره‌ای که 13 دوره برگزار شده و تجربه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته، ضرورتا دارای نقاط قوت و ضعفی است که در جشنواره چهاردهم مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این مهم از سوی معاونت صدا به طور جدی مد نظر بوده و بر این اساس جلسات مختلفی برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره چهاردهم برگزار شده است.
در این جلسات شورای سیاستگذاری آسیب‌ها و نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های گذشته به دقت بررسی شده‌ و در مورد آنها کار کارشناسی صورت گرفته است و من امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره‌ای در بهترین شرایط باشیم .
در کل به نظرم جشنواره چهاردهم به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده که با بهره‌گیری از ظرفیت اتاق فکر با حضور فرهیختگان و صاحب‌نظران حوزه رادیو، بسیاری از نقاط ضعف موشکافی و راهکارهای رفع آنها ارائه شده و راهکارهای نیل به سطح مطلوب را اندیشیده است.
* رادیو ایران برای شرکت فعال‌تر در جشنواره چهاردهم چه کرده است؟
با همت مدیران و برنامه سازان ، رادیو ایران حضوری فعال و پویا در جشنواره چهاردهم خواهد داشت، برای این منظور شورای سیاست‌گذاری در شبکه تشکیل و جلسات متعددی هم برگزار شده است. در این جلسات مدیران رادیو ایران و گروه‌های برنامه‌ساز اعم از تهیه‌کنندگان و سایر عوامل تولید حضور داشته‌ و محور همه مباحث مطرح شده نیز، ارتقاء کیفی در همه بخش‌ها و حضور فعال بوده است.
ولذا باید بگویم که با توجه به توانمندی همکارانم در رادیو ایران در همه بخش‌های جشنواره و در همه قالب‌ها و ساختارها، حضور خواهند داشت.
* انتظارات شما از جشنواره چیست؟
انتظاری که از جشنواره داریم همان نایل شدن به اهداف جشنواره است، به عبارت دیگر توقع ما این است که برنامه‌سازان رادیو ایران وقتی در جشنواره شرکت می‌کنند و گام به این میدان بزرگ رقابت می‌گذارند، در وهله نخست به ارتقاء سطح کیفی برنامه‌های خود بیندیشند و این حضور، منجر به همین هدف شود ، ضمن اینکه استفاده از تجربه‌های دیگران و تعامل سازنده با گروه‌ها و افراد برنامه‌ساز از دیگر شبکه‌ها و کل شرکت کنندگان نیز در دستور کار قرار دارد و به عنوان یک انتظار از همه برنامه‌سازان، مورد تاکید است.
*توجه به تجربه پیشکسوتان به بالا بردن (کیفی‌سازی) جشنواره چه کمک‌‌هایی می‌کند؟
استفاده از تجربه پیشکسوتان در برگزاری جشنواره امری لازم و ضروری است، تا جایی که اطلاع دارم این مهم از سوی دست اندرکاران جشنواره چهاردهم رادیو مورد توجه قرار گرفته و شورای سیاست‌گذاری جشنواره از توانمندی این عزیزان بهره مند است.
و در جلساتی که تاکنون برگزار شده شاهد حضور پیشکسوتان رادیو بودیم، افرادی که شاید امروز به دلایلی در امر برنامه‌سازی نباشند اما تجربه آنها در این زمینه ارزشمند است . البته برخی از این افراد هنوز در فضای رادیو هستند و به عنوان مدرس و داور و ارزیاب از تواندیشان استفاده می‌شود و آنها نیز حاصل سال‌ها تجربه‌شان را سخاوتمندانه در اختیار نسل امروز برنامه‌سازان می‌گذارند. و در جشنواره چهاردهم هم حضور با تدابیری که اندیشیده شده است پیشکسوتان نقش مهمی در این رویداد مهم فرهنگی و رسانه‌ای خواهند داشت.
* توجه به جنبه آموزش جشنواره تا چه اندازه انجام می‌شود؟
جشنواره به خودی خود یک کارگاه بزرگ آموزشی است ضمن آن که یکی از بخش‌های جنبی همه جشنواره‌ها، کارگاههای آموزشی است . این کارگاه‌ها تاثیر فراوانی در انتقال تجربیات و تقویت بنیه علمی شرکت کنندگان جشنواره‌ها دارد. برنامه‌سازان با شرکت در این کارگاه‌ها به تقویت توان علمی و فنی خود در حوزه‌های گوناگون می‌پردازند و علاوه بر این از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند و در نهایت شاهد رشد کیفی تولیدات رادیویی باشیم.
*آیا نگرش نقادانه به جشنواره از هم اکنون وجود دارد؟
معتقدم هر کاری در کنار نقد صحیح می‌تواند به یک پله بالاتر از وضعیت حال خود ارتقاء پیدا کند، از همه کسانی که شاهد برگزاری جشنواره هستند انتظار می‌رود نگاه عمیقی به آن داشته باشتند،به ویژه از آنها که دست به قلم هستند و نقد سازنده می‌کنند انتظار می‌روند که این جریان را به دقت مشاهده و نقد کنند . البته نقد به معنی باز شناسی سره از ناسره و کمک برای اصلاح و بهبود که مرز آن با تخریب متفاوت است.
همه باید بدانیم که مسیر رشد و پیشرفت در حوزه فرهنگ و رسانه‌ هیچگاه متوقف نمی‌شود و در صورت فراهم بودن بستر و ابزارهای لازم راههای نرفته و رو به جلو بسیار است نقد و به ویژه نقد یاریگر می‌تواند رسانه را در این مسیر کمک کند. یکی از مهمترین ابزار پیشرفت نقد سازنده است و ضروری و قطعی است و حتی اگر شده باید خودمان بنشینیم و از درون خودمان را نقد کنیم تا کاستی‌ها و قوتهایمان را بشناسیم.
نباید از نقد هراس داشته باشیم، انتقاد اگر ناظر به نقاط ضعف واقعی و بر مدار اصلاح صورت بگیرد و منتقدین به دنبال اصلاح کار باشند و با دقت لازم دست به قلم ببرند، مهمترین و تاثیرگذارترین ابزار حمایتی برای پیشرفت یک مجموعه یا جشنواره خواهد بود؛ با این وصف لازم است منتقدان در طول برگزاری جشنواره به کمک برنامه‌سازان و سیاست‌گذاران معاونت صدا بیایند و در این مسیر یاری‌گر آنها باشند.
نکته‌ای که باید به آن توجه بیشتر بکنیم این است که رسانه امروز با رسانه دیروز متفاوت است؛ سرعت پیشرفت رسانه و سیر تحولات در سطح بین‌المللی باور کردنی نیستند، آنقدر تغییر و تحولات در حوزه اطلاع رسانی و ارتباطات ایجاد شده است که باید بپذیریم جشنواره چهاردهم به ویژه از بعد محتوا متفاوت از جشنواره‌های گذشته است و طبعا باید هم باشد زیرا الزامات امروز رسانه مثل چند سال پیش نیست، الزامات جشنواره چهاردهم هم در سال‌های اخیر با آن چیزی که در سیزده دوره قبل بوده متفاوت است. هر چند در رادیو کمترین تغییرات از نظر سخت افزاری را داشته‌ایم ولی در بعد محتوایی و نرم افزاری نسبت به گذشته کاملا متفاوت و است .شاهد هستیم که فضای مجازی هم در کنار رادیو قرار گرفته و توانسته ضرورت ایجاد گونه‌های متناسب با این فضا را به گونه‌های سنتی برنامه سازی تحمیل کند بر این اساس الزامات نوینی برای اهالی رادیو به وجود آمده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©