جشنواره رادیو فرصتی برای رقابت است

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با علی سیفی مدیر رادیو جوان در باره‌ی برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی پس از وقفه‌ای که ایجاد شده بود، همصحبت شدیم و نظر اورا در باره‌ی لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم پرسیدیم.

 جشنواره و ظهور و بروز نظریه‌های جدید

۱- نظر شما در باره برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی چیست؟
•با برگزاری جشنواره رادیو معمولاً چند هدف محقق می شود یا حداقل در هنگام برگزاری جشنواره به چند موضوع مهم توجه می شود. از مهم ترین این مسائل می توان به ظهور و بروز نظریه های جدید در حوزه رادیو، تضارب اندیشه ها و در مرحله بعد فهم مشترک برای یافتن معیارهای جدید کیفی سازی برنامه ها اشاره کرد. از طرف دیگر ذات این جشنواره ها رقابت است که باعث می شود افراد و گروه ها ، توانایی های خود را در معرض پرسش، نقد و آزمایش قرار دهند و با عبور از یک مرحله به مرحله بالاتر قدم بگذارند. البته نباید از بعد دیگر جشنواره یعنی تلاش برای دیده شدن و بهترشدن هم صرفنظر کرد.
ضرورت برگزاری جشنواره چهاردهم 
۲-از لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم بگویید؟ با وجودی که مدتی در برگزاری آن وقفه ایجاد شده بود؟
• به نظر می رسد نمی توان ضرورت برگزاری جشنواره چهاردهم رادیو را، جدا از کارکرد جدید رسانه شنیداری رادیو تعریف کرد؛در واقع بخش مهمی از این کارکرد در شعار جشنواره چهاردهم یعنی «رادیو صدای لحظه ها»، و بخش دیگر آن دردستورالعمل شرکت در جشنواره متجلی شده. به این صورت که رسانه رادیو ، ظرفیت خارق العاده خود را دوباره کشف ، و رسانه های دیگر مثل تلویزیون و ...، را به عرصه بزرگ رقابت در زمان بحران ها و فوریت ها دعوت کرده. 
همچنین رادیو به نقش حیاتی مشارکت مخاطب در برنامه پی برده و به عنوان یک ضرورت با عنصر تعامل برخورد کرده و هوشمندانه مخاطب را به سمت تعامل اثرگذار یعنی مشارکت در تولید کل یا بخشی از برنامه، سوق داده که به نظر من در این تعامل باید رسانه مراقب باشد جایگاه مرجع تشخیص بودن خود را حفظ کند.
حضور پر قدرت رادیو جوان در جشنواره رادیو
۳-رادیو جوان برای شرکت فعالتر در جشنواره چهاردهم چه کرده است؟
•همان کاری که احتمالا اهالی شبکه‌های دیگر کرده‌اند؛حضور پر قدرت در جشنواره.
. البته شبکه جوان ، مدت‌هاست به دلیل شرکت در جشنواره ها ی بزرگ و کوچک نامی و نشانی به دست آورده و به پختگی رسیده.
رادیو جوان در حال حاضر به خاطر داشتن برخی استاندارد ها در صدر پر مخاطب‌ترین شبکه های رادیویی کشور قرار دارد و برنامه‌سازان شبکه ، تلاش می کنند این جایگاه را حفظ کنند؛جایگاهی که بخشی از آن حاصل کوشش های گذشتگان است و بخشی هم نتیجه تلاش برنامه سازان جوان در چند سال اخیر. 
موضوع دیگر که برنامه‌سازان و مدیران شبکه به آن توجه خاص دارند تولید برنامه برای رفع نیاز های مخاطب هدف است . در واقع برنامه‌های رادیو جوان نه برای شرکت در جشنواره، بلکه برای رضایت مخاطب طراحی شده‌اند.به بیان دیگر، رادیو جوان همواره درگیر جشنواره ای است که پایانی ندارد؛جشنواره‌ای که داوری آن به عهده مخاطبان است.
رادیو جوان آنطور که شایسته است ،حضور می‌یابد
۴-پیش بینی شما برای حضور آثار رادیو جوان برای جشنواره به چه میزان است و در چه ساختارها و قالبهایی برنامه دارید؟
•گرچه از برخی قالب های کوتاه مورد علاقه ی برنامه سازان رادیو جوان، در این جشنواره کمتر اثری می توان پیدا کرد، با این حال آن طور که شایسته شبکه جوان است .در تمامی قالب ‌ها ، آثاری انتخاب شده اند که به امید خدا ارسال خواهدشد.
فرصتی برابر برای همه
۵-نحوه حضور همکاران رادیو جوان در جشنواره به چه صورت است؟
• تلاش می‌کنیم ، برای حضور در جشنواره فرصت برابر، در اختیاربرنامه ها و برنامه سازان قرار دهیم. در بخش هایی که لازم است برنامه تولید شود از هر برنامه سازی که وارد میدان شود حمایت می کنیم و در جاهایی هم که باید برنامه ای انتخاب شود نظر کارشناسی صاحبنظران را در اولویت قرار می دهیم.
داوری ای عادلانه
۶-شما از جشنواره چه انتظاراتی دارید؟
• داوری عادلانه ؛ پرهیز از این نگاه که جوایز را مصلحتی توزیع کنیم؛پرهیز از این نگاه که چه کنیم کسی در پایان دلخور نباشد؛ و پاسداری از نیروهای با استعدادی که امروز داشته های ارزشمند رسانه ملی اند.
۷-تجربه پیشکسوتان به کیفی سازی جشنواره چه کمک‌هایی می‌کند؟
• عاقلانه‌ترین تصمیم، این است که از نظر و مشورت پیشکسوتان، تا آنجا که ممکن است استفاده کنیم و به یاد داشته باشیم که بسیاری از تجربه ها در حوزه رادیو و حتی تلویزیون هنوز مکتوب نشده!
۸-توجه به جنبه آموزش جشنواره تا چه اندازه انجام می‌شود؟
• به گمان من، جشنواره بیشتر عرصه‌ ی رقابت است تا آموزش ویادگیری.هر چند ممکن است آموزش عوامل به عنوان یک هدف ثانویه، از طریق کارگاه های جنبی یا بازنگری و بازشنوایی برنامه های کیفی و غیر کیفی و مقایسه این برنامه ها محقق شود. 
۹-آیا نگرش نقادانه به جشنواره از هم اکنون وجود دارد؟
• همواره وجود داشته و حالا هم وجود دارد.در زمان برگزاری و حتی پس از اعلام نتایج این نقدها خواهد بود.
اما باید به این نکته توجه شود که هدف از نقد بیان کاستی ها و نارسایی ها و ارائه راهکار به منظور اصلاح است یا تخریب. بدیهی است هر گونه تلاش برای اصلاح معایب باید به صورت پیشنهاد از هم اکنون در اختیار برگزار کنندگان جشنواره قرار گیرد تا جشنواره ای در خور همکاران فرهیخته رادیو برگزارشود.

©2019 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۷©