موسیقی رادیویی بهترین دکوپاژ ذهنی است

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عباس محبی از سال 1350 همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. اکثر علاقه مندان وی را با شخصیت نوستالوژیک جانعلی می شناسند. وی در کارنامه هنری خود علاوه بر بازیگری، در بخش های مختلف دیگری مانند نویسندگی و کارگردانی نیز دارای سوابق درخشانی است.

شخصیت جانعلی سال 50 ایجاد شد
به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا، عباس محبی پیشکسوت بازیگری،نویسندگی و کارگردانی رادیو در رابطه با چگونگی ورود به این رسانه گفت: از سال 1350 متن های مختلفی را برای رادیو تهیه می کردم و به این رسانه علاقه فراوانی داشتم. در آن زمان و در خلال اجرای یک تئاتر توانستم شخصیت جانعلی را خلق کنم. این اتفاق باعث شد که بازخوردهای مختلف و خوبی در اینباره داشته باشم تا در سالیان بعدی این شخصیت بیشتر شکل بگیرد . بعد از گذشت چندین سال و اخذ مدرک دیپلم، جذب نیروی هوایی شدم و در بخشی که مربوط به جنگنده بمب افکن اف چهار بود همکاری خود را آغاز کردم. این تغییر فضا تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی ادامه یافت .در آن زمان زمینه ای ایجاد شد که با همکاری ارتش ،صدا و سیما و وزارت فرهنگ توانستیم در تمام جبهه های جنگ برای رزمندگان اسلام به اجرای تئاتر مشغول شویم.یادم هست در پشت جبهه و خلال سال های 64 و 65 نیز تئاترهای نمایشی مختلف با حضور جمعیت قابل توجهی از هموطنان در تالار وحدت برگزار می شد. این روند بعد از جنگ تحمیلی کماکان ادامه داشت تا اینکه در سال 68 همکاری خود را با برنامه صبح جمعه با شما آغاز کردم که یاد اوری آن دوران برای من بسیار خاطره انگیز است.
شادروان نوذری به افراد علاقه مند توجه ویژه داشت
عباس محبی درباره اجرا و ضبط برنامه صبح جمعه با شما در ایام گذشته گفت: من همیشه کارم را با علاقه خاص و ویژه ای پیگیری می کردم.مرحوم منوچهر نوذری که نقش تعیین کننده ای در شکل گیری برنامه صبح جمعه با شما داشت همیشه از افراد علاقه مند حمایت می کرد .او همیشه در اجرای برنامه بسیار جدی بود.مثلا اگر ساعت 9 صبح برنامه قرار بود ضبط شود ، وی ساعت 8 صبح و تقریبا یک ساعت قبل از آغاز تولید برنامه با ظاهری بسیار آراسته حاضر می شد.من از اساتید به نام مانند مرحوم نوذری ، جاویدنیا آذری نکات بسیار زیادی را یاد گرفته ام.
برنامه امروز صبح جمعه با شما در حالی به روی آنتن می رود که حتما باید به لحاظ تکنیکی و محتوایی بیشتر تقویت شود و با حمایت فراگیر، قطعا نتایج بسیار پر بارتری نمایان می شود. در همین راستا مدیران مرتبط با این حوزه نیز پیگیری های مستمری انجام می دهند تا متن های صبح جمعه با شما در طراز مطلوب قرار بگیرد.
رادیو گلی بسیار زیبا در میان جنگل است
محبی درباره جایگاه رادیو در میان رسانه های نوین گفت: امروزه با طیف زیادی از رسانه های مختلف روبرو هستیم.اگر من بخواهم برای شما تصویری از این وضعیت ارایه کنیم اینگونه می توانم بیان کنم که رادیو مانند گلی بسیار زیبا در جنگل پر درخت قرار دارد اما هر کس هم که خواهان آن باشد می تواند در این جنگل انبوه این گل را پیدا نماید.
مزیت مهم و بارز رادیو این است که اساسا به نحوی مخاطب را با خود همراه می سازد که آنها با قوه خیال خود تصویرهای منسجم را در ذهن ایجاد می کنند.این خاصیت مهم به قدری حائز اهمیت است که حتی در تلویزیون و با همه جاذبه های تصویری متنوع این امکان وجود ندارد.مثلا اگر شما قصد داشته باشید صرفا یک لطیفه کوتاه را از طریق یک کارگردان تلویزیونی درست کنید که شاید در ظاهر هم بسیار ساده به نظر بیاید،
آن کارگردان ممکن است یک برآورد مالی فوق العاده زیاد را برای تولید تصویری آن پیشنهاد کند. در حالی که همین لطیفه از طریق رادیو اگر اجرا شود همه چیز متفاوت است.
تخصص گرایی از مجرای هنر جذابتر است
وی در خصوص تخصص گرایی موجود در شبکه های رادیویی گفت: گاهی اوقات این تخصص گرایی در قالب میزگردهای خاص با حضور صاحبنظران،اندیشمندان و فرهیختگان برگزار می شود که جنبه مطلق قضیه بررسی می شود. از سویی نیز گاهی بیان تخصص گرایی در قالب دیگری مطرح می شود که پیام را به نحو بهتری می توان ارسال کرد.بر این اساس مثلا موضوعی مانند تولید ملی از طریق بیان هنرمندان و با شیوه های هنری بیان می شود.به عبارت بهتر در این مواقع هنر و تخصص در یک مسیر و دوشادوش یکدگیر نسبت به انتقال مفاهیم اقدام می کنند تا جذابیت های هنری به نحو شایسته ای اصل موضوع را انتقال دهد.به شخصه دوست داریم که از طریق هنر مفاهیم تخصصی منتشر شود زیرا این شیوه جذابیت بیشتری برای مردم دارد.
هنرمندان قمر باشند تا ستاره
عباس محبی با اشاره به اهمیت توجه نسل جدید به پیشکسوتان افزود: هنرمند فقید منوچهر نوذری همیشه می گفت یک هنرمند در عالم هنر باید قمر باشد . .زیرا ستاره ها به سرعت می درخشند ولی زود خاموش می شوند.اما قمر تدریجا تکامل می یابد تا نهایت در شب چهارده کامل می شود. اما ستاره ها محو می شوند و قابل مقایسه با قمر نیستند.جوانان اگر می خواهند قمر باشند باید از درخشش آن بیاموزند.اما متاسفانه جوان های امروزی ارتباطی موثری با پیشکسوتان ندارند و این مسئله نمی تواند نتیجه لازم را به دست آورد.در چنین شرایطی مسلما کیفیت،کارآموزی و بهره وری تدریجا سیر نزولی دارد که نهایتا منجر به ایجاد فاصله ها می شود . در اثر این وضعیت خلا بزرگی برای جوان به وجود می آید و وی ممکن است ناخودگاه با ایجاد حس کاذب خود را با بزرگان مطرح در یک سطح مقایسه می کند . در صورتی که این افراد بزرگ و مطرح به صورت تدریجی و با عبور از پله های مختلف به این مراحل رسیده اند و هرگز راه یک شبه را یکساله طی نکردند.

موسیقی رادیویی بهترین دکوپاژ ذهنی است
وی در خصوص اهمیت موسیقی گفت: موسیقی سراسر تصویر است که ذهن بازیگر را خلاق می کند .این مسئله در رادیو بیش از سایر بخش ها اتفاق می افتد.زیرا شنونده رادیو موسیقی را بهتر از هر کارگردانی در ذهن دکوپاژ می کند. این حقیقت به گونه ای است که اگر موسیقی از رادیو پخش شود، اثر گذاری کاملا متفاوتی نسبت به سایر رسانه ها از خود به جای میگذارد .
وی در خصوص دوره مدیریت دکتر شاه آبادی در معاونت صدا افزود: زمانی که شنیدم دکتر شاه آبادی معاون صدا شد ه اند بسیار خوشحال شدم. زیرا ایشان آشنایی خوبی با نمایش نامه خوانی و ادبیات دارند و چون می دانستم دکتر شاه آبادی قرابت زیادی با ادبیات و فرهنگ دارند این شادمانی بیشتر شد.زیرا بخش های زیادی از رادیو با این حوزه ها در ارتباط نزدیک است. نگاه ایشان به رادیو کاملا زیربنایی است و برای تجلی و جایگاه رادیو تلاش های مستمری را انجام می دهند که برایشان آرزوی موفقیت می کنم.

 حضور مهمانان خارجی در جشنواره بین المللی رادیو فرصت مناسبی برای نو گرایی است

وی در خصوص شرکنندگان کشورهای خارجی در چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: نوگرایی و استفاده از ایده های خلاق شرکت کنندگان کشورهای خارجی می تواند فرصت مناسبی باشد تا از آموخته های سایر کشورهای خارجی استفاده کنیم. مثلا کماکان استفاده از افکت های مختلف که به صورت زنده و هنگام ضبط برنامه توسط افکتورها ایجاد می شود همواره حس طبیعی بیشتری را به بازیگران نمایش های رادیویی می دهد که شاید در خیی از نقاط مختلف دنیا به شکل متفاوت دیده شود .
وی در رابطه با تعداد بالای مقالات ارایه شده به اجلاس جهانی صدا گفت: این بخش به صورت بالقوه ظرفیت بسیار زیادی در راستای افزایش ارتقای رادیو دارد که باید توسط متخصصین بعد از پایان جشنواره تمام آنها را به برنامه سازان منتقل کنند تا آنها بتوانند بر اساس نوع مقالات ارایه شده آموخته های جدید را به دست آورند.
همچنین پیشنهاد می کنم در این رویداد بزرگ رادیویی با دعوت از مهمان خارجی که از کشورهای مختلف برای شرکت حضور دارند، به صورت زنده برنامه صبح جمعه با شما را اجرا و آنها را با سبک و سیاق این برنامه از نزدیک آشنا کنیم.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©