قجری گیلاوند مجری کهنه کار برنامه تقویم تاریخ مطرح کرد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

از خوانش های مکرر متن های برنامه تقویم تاریخ تا رقابت سازنده در جشنواره بین المللی رادیو

استاد عبدالله فجری گیلاوند همکاری کاری خود را با رادیو در سال 1360 به عنوان گوینده خبر آغاز کرد.وی توانست در طول مدت فعالیت کاری خود در برنامه های مختلف رادیویی حاضر شود که مهمترین آن "برنامه تقویم تاریخ" است.وی از معدود افرادی است که در طی 36 سال توانست به عنوان تنها گوینده یک برنامه (تقویم تاریخ) فعالیت داشته باشد.

از دو روز قبل خوانش متن ها را تمرین می کردم

به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا ، فجری گیلاوند گوینده با سابقه برنامه تقویم تاریخ در خصوص این برنامه گفت: در همان سال های آغازین همکاری با رادیو، همزمان کارمند شرکت هواپیمایی هما نیز بودم و به این خاطر نمی توانستم تمام وقت در اختیار رادیو باشم.به همین خاطر بعد از چند سال که تجربیات مختلفی را در این رسانه به دست آوردم، پیشنهاد گویندگی برنامه تقویم تاریخ داده شد. در آن زمان و بعد از انجام تست های متعدد، صدای بنده برای این برنامه ماندگار پذیرفته و همکاری برای تولید آن آغاز شد.از همان ابتدا به خاطر حساسیت های خاصی که داشتم سعی می کردم به بهترین نحو ممکن تقویم تاریخ را اجرا کنم.شاید برای خیلی ها جالب باشد که بدانند در آن سال ها ملاحظه و دقت بنده به نحوی بود که دو روز قبل از اجرای برنامه، متن ها را از نویسنده برنامه که یکی از برادران اهل کشور افغانستان و شاغل در روزنامه اطلاعات بود می گرفتم و به دفعات آن را مطالعه می نمودم تا هنگام اجرا کوچکترین مشکلی ایجاد نشود.
وی افزود، در این برنامه درباره شخصیت های بزرگ مانند شیخ بهایی و یا افراد دیگری از این دست همواره صحبت می شود.زیرا این فرهیختگان واقعا در جایگاه خود افراد بی مثالی هستند که همیشه باید زنده نگه داشته

شوند.به عبارتی در هر روز شاهد رخدادهای بسیار زیادی در طول تاریخ هستیم و برنامه تقویم تاریخ به خاطرمحدودیت های زمانی فقط می تواند به صورت گذرا به سایر وقایع یا شخصیت های تاریخی اشاره کند.
فجری درباره خاطرات مختلف کاری خود در رادیو گفت:یکی از تلخ ترین خاطراتی که هنگام کار در رادیو اتفاق افتاد مربوط به زمانی است که خبر فوت مادر همسرم را به بنده دادند که برایم بسیار تاسف بار و غمبار بود . در آن زمان با اینکه حالت حزن و اندوه فراوانی داشتم اما برنامه را به نحو احسنت اجرا کردم و بعد از پایان آن خود را سریع به بهشت زهرا رساندم. همچنین خبر آزاد سازی خرمشهر و بازخوانی هر ساله این اتفاق تاریخی برایم بسیار غرور و شادی آفرین بود .زیرا آن روز میان مردم بودم و از نزدیک شاهد این شادمانی ماندگار بودم که چگونه رزمندگان اسلام توانسته این حماسه مهم را رقم بزنند.
مزیت اصلی رادیو در دسترس بودن است
وی در رابطه با جایگاه رادیو در میان سایر رسانه ها گفت: این رسانه به خاطر اینکه به راحتی در اختیار عموم قرار می گیرد، همیشه از جایگاه خاصی برخوردار بوده است .به همین خاطر خاطر باید فرآیند اطلاع رسانی این رسانه به نحوی باشد که شنونده آن را در اولویت خود قر ار دهد. از سویی باید توجه کرد که کار در رادیو بسیار دشوار است .زیرا یک مجری یا بازیگر رادیویی چون تنها از طریق صدا و در نهایت توان ایجاد تصویر در اذهان مخاطبان می تواند شنونده های خود را همراه کند، نیازمند هنر و تسلط کافی است.
فجری درباره مخاطبان رادیویی نیز افزود: رادیو نقش مهمی را در همه جا می تواند ایفا نماید و هر چقدر بتوان قدرت انتشار اخبار موثق را با اتکا به مزیت دسترس بودن این رسانه در کنار برنامه سازی صحیح و اصولی مد نظر قرار داد، شاهد افزایش مخاطبان رادیویی می شویم.در همین رابطه برنامه تقویم تاریخ که امروزه حالت نوستالوژیک هم دارد در حالی کماکان به روی آنتن می رود که علاوه بر صحت اطلاعات، از تیم برنامه ساز بسیار حرفه ای و متخصص در حوزه تاریخ نیز برخوردار است که توانسته به نحو شایسته ای عملکرد مناسبی از خود

به جای بگذارد.بنده با این که آشنایی لازم را نسبت به متون پیدا کرده ام، در هر روزی که اجرای برنامه را دارم حتما چند ساعت قبل از ضبط برنامه آنها را به دقت مطالعه می کنم و بعد از مرور چند باره پشت میکروفن قرار می گیریم.
جشنواره بین المللی رادیو محلی برای رقابت های سازنده است
فجری درباره جشنواره بین المللی رادیو گفت:وقتی جشنواره بین المللی رادیو برگزار می شود و از کشورهای مختلف، فعالین حوزه رادیو برای این گردهمایی کم نظیر جمع می شوند تا به رقابت بپردازند، فضایی کاملا مناسب برای هم افزایی ها ایجاد می شود. در این جشنواره احساس غرور ملی به گونه ای است که برنامه ساز خود را در کوران رقابت حرفه ای بین المللی احساس می کند و اهمیت کار را بیشتر از هر زمانی می بیند.به عبارت بهتر حس انگیزشی که برنامه سازان رادیو در جشنواره بین المللی رادیو دارند بسیار موثر و زیاد است.
توجه به محتوا و تکنیک های قوی ضروری است
گوینده برنامه تقویم تاریخ در خصوص حجم بالای مقالات علمی ارائه شده به اجلاس جهانی صدا گفت: هر چقدر افراد فعال در رادیو دایره مطالعات خود را افزایش دهند ، اِشراف و آگاهی نسبت به رسانه بیشتر می شود و با فکر بسیار بازتری روند برنامه سازی ادامه می یابد.در زمان های گذشته وقتی برنامه ای از رادیو پخش می شد شاید تصویر واضحی از محتوای آن توسط کودکان و نوجوانان در ذهن نقش نمی بست، اما امروز به موازات افزایش سواد رسانه ای فضا تغییر کرده است و باید به دنبال محتوای قوی و تکنیک های جدید باشیم که این حجم اطلاعات علمی می تواند تا حدود قابل توجهی کمک شایانی نماید.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©