رادیو رسانه ای برای همه نسل هاست

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جشنواره رادیو، جشنواره ای برای همه است نه تنها اهالی رادیو چون رادیو رسانه نسل هایی است که هرکدام با آن خاطره دارند و خروجی جشنواره هدیه اهالی رادیو به مردم است.

خانم ايمان ساكي آبان ماه 1341 در اهواز متولد شد كارشناسي علوم سياسي و كارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي دارد. در سال ١٣٦٥ از طريق فراخوان عمومي براي گويندگي خبر راديو و تلويزيون بعد از مراحل سخت ازمون هاي خبر و مصاحبه با رتبه ي بالا و خوبي پذيرفته شد.
این گوینده در خصوص حضور خود در رادیو گفت : دوره هاي كارآموزي من به طور عملي و در بخش هاي صبح گاهي و نيمروزي خبر راديو در كنار بزرگان واساتید خبر از جمله مرحوم اقاي نادري و مرحوم آقاي افشار، آقاي حياتي، خانم رياضي، خانم مظلومي و مرحوم خانم شاقول به دوران پر بار كسب تجارب ماندگاري مبدل شد كه يادگار آن روزهاي خوب، خاطراتی ماندگار و لوح هاي تقدير و نامه هاي سرگشاده بسياري با مضامين قدرداني از سرعت عمل، انجام گفتگوي پرمحتوا، اجراي بدون متن خبر در موارد ويژه است.
آفت امروز گویندگی تکرار و شبیه سازی صداست
ساکی درباره تفاوت گویندگی در رادیو قدیم و این روزهای رادیو بیان کرد: مهمترين تفاوتی که وجود دارد این است که ويژگي گزينش و انتخاب گويندگان با شرايط فعلي كاملاً متفاوت بود در آن زمان بسیاری از افراد متقاضی گویندگی تحصيل كرده و خوش صدا و خوش سيمايي كه به لحاظ تشابه صدا با گويندگان مطرح خبر، در آزمون رد شدند. البته این دلیل واقعا دليلی منطقي بود. ما نياز به صدا و چهره هاي جديد داريم با سبك و سياق كاملا نوآورانه و به دور از تكلف و الگو برداري از سبك هاي موجود اجرا که متاسفانه در اجرا و گویندگی امروز شاهد تکرارهای بیشمار از صدای افراد هستیم .
وی ادامه داد: شايد دليل توجه مردم، گذشته از محتوا و نوع پردازش خبر، تنوع در سبك و نوع اجرا و تفاوت هاي فاصله دار در صدا و چهره گويندگان هم از دلايل قابل تأمل بوده است.
ایمان ساکی افزود: متأسفانه درحال حاضر اين ويژگي در انتخاب گويندگان حتي به عنوان معيار سوم هم لحاظ نمي شود و افتخار داوران در انتخاب گويندگان؛ تشابه صدا با بزرگاني است كه هنوز در عرصه حاضر هستند كه اگرهم نباشند بايد فقط يكي باشند و بس.
ساکی در بازخوانی حضور خود در رادیو گفت: بعد از دوران دفاع مقدس، با كوله باري از تجربيات در اجراي خبرراديو و تلويزيون، وارد فضاي توليد محتواي تلويزيوني و راديويی شدم. اجراي برنامه گزارش هفتگي در كنار جناب جليليان، شبكه هاي جام جم برنامه هاي اجتماعي ، و اقتصادي... از جمله فعالیت هایی است که داشتم .
رادیوی نجیب با نجابتی از دیروز تا امروز
ساکی با بیان این مساله که رادیو در بین رسانه ها خاص و بی بدیل است، گفت : راديوي نجيب، عبارتي كه در بدو ورود به توليد راديو از استادم شهريار كرمي شنيدم. امروز پس از سالها کار در رادیو می توانم بگویم بله رادیو رسانه نجیبی است. مردم كوچه و بازار، رانندگان بيدار دل، بانوان خانه دار، پرستاران، كارگران ساختماني، فروشگاه هاي كوچك و بزرگ، رستوران هاي بين راه كه موج راديوي فرسوده آن ها سال هاست كه فقط راديو ملي ايران را پخش مي كند همچنان در بین انواع رسانه ها وفادارانه این نجیب قدیمی را دنبال می کنند.
رادیو خانه من است
ایمان ساکی که بیشتر با لحن جدی در گویندگی شناخته می شود درباره کار در رادیو گفت با بيش ٣٠ سال اجراي برنامه هاي مختلف در عرصه اقتصاد و سياست، هنر، علم، اجتماع و خانواده و طنز، مثل، كوچه راديو، سلام صبح به خير، هنر هفتم، راه شب، جهان سياست، بررسي راديو هاي بيگانه، زنان و زمان، روزنه، مجله علمي، رهاورد، خانه ملت، نمودار اقتصادي، صداي كارمند، نسيم مهرباني و..... و حال که در شبكه هاي راديويي پيام، آوا و ايران و راديو فصلي در خدمت مردم هستم می توانم بگویم رادیو خانه من است .
جشنواره رادیو فرصتی برای بهترشدن است
وی در خصوص شرکت در جشنواره های رادیویی نیز گفت: جشنواره ها فرصتی برای شناخت خود و دریافت تجربه از دیگران است من نیز تلاش می کنم از این فرصت بهترین بهره را ببرم همانطور كه دركنار دوست و همكار بسيار عزيزم مرجان فطرتي در جشنواره دهم راديو سال ٨٨ با سردبيري و گويندگي برنامه ايي مستند به نام " اين يك اگهي بازرگاني نيست" با به چالش كشاندن برخي پيام هاي بازرگاني، نظر مساعد داوران جشنواره را جلب كرديم و موفق به كسب رتبه اول جشنواره در گويندگي و سردبيري شدم.
وی در پایان گفت: من در سن ٥٦ سالگي به شوق مردم، هنوز همان دختر جواني هستم كه با هزاران اميد اولين اعلام خود را از راديو تقديم وجود تك تك ايرانيان كردم. با اميد به وحدت، يكپارچگي، محبت، صادقت، مهر، ارامش، غرور و افتخار، گذشت و صبر، اميد به فرداهاي روشن، بردباري، سربلندي و صلح هميشه اينجا ايران است، ايران سربلند و رادیوی نجیب خانه همه مردم است.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا از 2 تا 4 اردیبهشت در تهران برگزار می شود.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©