فضای بانشاط رادیو با جشنواره

چاپ
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گوینده باسابقه رادیو گفت: جشنواره رادیو موجب جنب و جوش در بین همکاران شده است و فضای بانشاطی را رقم زده است.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو، ناصرقوام پور در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره رادیو گفت: برگزاری این جشنواره از چند جنبه دارای اهمیت است. آشنایی با دیدگاه های جدید برنامه سازان، در سطح داخلی بسیار مهم است. در سطح جهانی در حوزه صدا نیز طبعا تاثیرگذار است. توجه به برنامه های هر کشوری البته با توجه به شرایط جامعه در برنامه سازی و همچنین بومی سازی این نوع برنامه ها از نتایج بخش بین الملل این جشنواره است. برنامه سازان داخلی با توجه به این شرایط و نگاه عمومی می توانند برنامه سازی کنند. همچنین از طریق برگزاری جشنواره با فرهنگ های مختلف آشنا شده و تبادل فرهنگی صورت می گیرد.
گوینده رادیو فرهنگ در ادامه افزود: تصور می کنم در داخل کشور جا دارد مثل جشنواره های سینمایی که کارهایی صرفا برای جشنواره ساخته می شود و کارکرد دیگری ندارند، تنها روی خود جشنواره زوم نکنیم. از تهیه کنندگان و برنامه سازان بخواهیم به صورت رندوم برنامه های ثابت خود را انتخاب کنند. نگاه تهیه کننده و برنامه ساز باید اینطور باشد که درطول سال به ساخت برنامه های شاخصی بپردازد که در چنین جشنواره ای رصد شود.
وی درباره حال و هوای کار در رادیو گفت: رادیو فضای بسیار گرم و صمیمی دارد. روابط همکاران خیلی صمیمی تر از دیگر محیط های کاری است. با نگاهی به بحث بودجه و درآمد و برآوردهای مالی نشان می دهد کار در رادیو علاقه ویژه ای می طلبد و همه کسانی که در این رسانه سال ها مانده و دوام آورده اند به عشق و علاقه درونی به رادیو مانده اند. کار در رادیو و ماندن در آن حتما به یک علاقه ای بوده است.
قوام پور در ادامه توضیح داد: سختی کار در رادیو در مقایسه با تلویزیون این است که طبعا رادیو برآورد کمتری دارد. رادیو در مقایسه با تلویزیون می تواند ارتباط صمیمی تر و عاطفی تری با مخاطب برگزار کند. تصویرسازی می تواند بکند و قوه تخیل مخاطب را بالا می برد. این شاید تفاوت آن با سایر رسانه ها است.
این گوینده باسابقه رادیو درباره خاطره خود از دوره های پیشین جشنواره گفت: خاطره ای از دوران برگزاری جشنواره در اصفهان دارم. اجلاس جهانی صدا آغاز به کارکرده بود و تاثیربسیار خوبی داشت. با تعدادی از افرادی که کشورهای دیگر آمده بودند صحبت می کردیم و برایشان جالب بود که هر سال چنین جشنواره ای برگزار می شود. افرادی که از کشورهای دیگر آمده بودند با فرهنگ ما آشنا می شدند. برگزاری آن در شهرهای مختلف تنوعی بود. همانطور که می دانید جشنواره هر بار در شهری دیگر برگزار می شد. امسال با توجه به مسائل و مشکلات مالی فعلی کشور جشنواره در تهران برگزار می شود. اما باید بپذیریم شرایط فعالی مان اینطور ایجاب می کند و البته جای شکرش باقیست که بعد از مدتی دوباره جشنواره برگزار می شود. جشنواره نگاه ها را عوض می کند. در بین همکاران جنب و جوشی می بینم و از اندک خمودگی خود درآمده اند. جشنواره فضای با نشاطی را بین همکاران رقم می زند.
قوام پور توضیح داد: شنیده ام امسال قرار است بخش مردمی هم در جشنواره باشد. این بسیار خوب است و بخشی از جشنواره مخاطب محور می شود. در واقع صاحبان اصلی رادیو و پشتوانه های برنامه ها همین مردم هستند. اگر طوری باشدکه بخش مردمی بیشتر دیده شود و یا مسابقاتی برگزار شود مثل انتخاب گویندگان یا تهیه کنندگانی که بتوانند از این طریق به رادیو ورود پیدا کرده و بتوانند برنامه سازی کنند بسیار مثبت خواهد بود. گوشه ای از جشنواره به مخاطب اختصاص پیدا کند و مردم با خواست و نیاز مخاطب بیشتر آشنا شوند.
وی تاکید کرد: تبادلاتمان با کشورهای دیگر محدود به چند روز جشنواره نباشد. ارتباط باید تداوم پیدا کند و این امر برای اکثر شبکه ها باید ممکن باشد.