جشنواره رادیو، همسو با نیازهای برنامه سازی رادیو

چاپ
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سالهاست که جشنواره های رنگارنگ و متفاوتی با اهداف، هزینه ها و پیام های مختلف در کشور برگزار می شود.

جشنواره هایی که در بسیاری موارد حتی عاری از کمترین بازده و ثمره بودند و هستند و گویا هدف غایی آنها، برگزار صرف یک همایش و نمایش بوده است.
شعار سال یعنی « رونق تولید » به مثابه سرمشقی برای تمام بخش های خصوصی و دولتی کشور است که برنامه های خود را به گونه ای تعریف کنند که منجر به رونق تولید و توسعه پایدار ملی شود.
جشنواره بین المللی رادیو از جمله جشنواره هایی است که دارای بیشترین بازده و بهره برداری علمی و عملیاتی در حوزه رسانه بوده است. جشنواره ای که دوم اردیبهشت به میزبانی تهران برگزار خواهد شد و برنامه سازان ایرانی و خارجی بهترین تولیدات رادیویی خویش را به منصه داوری می گذارند. به این بهانه فرصتی شد تا با آقای نورالدین جعفری، دبیر جشنواره به ترتیب ذیل گفت و گو کنیم.

*به عنوان نخستین سوال اینکه چرا جشنواره رادیو به صورت بین المللی برگزار می شود؟
جشنواره های رادیو در شماره های نخست به صورت ملی برگزار می شد اما چون برنامه سازان رادیو همواره علاقمند بودند و هستند که در رقابت های حرفه ای تر و در عین حال دوستانه ای حضور داشته باشند، طبیعتاً تمایلی به رقابت با برنامه ها و برنامه سازان خارجی احساس شد. از این جهت در جشنواره امسال حضور برنامه سازان معاونت صدا، شبکه های استانی و همینطور برنامه سازانی از سایر کشورها بسیار قابل توجه است.

*آنچه در روزهای پایانی جشنواره ها مطرح می شود، بیشتر به بخش های داوری معطوف است، شما به عنوان دبیر جشنواره چهاردهم رادیو از داوری جشنواره بگویید.
در جشنواره چهاردهم رادیو، داوران در دو بخش داخلی و بین الملل از میان برنامه سازان برجسته، توانمند و پیشکسوت رادیو انتخاب شدند. در بخش بین الملل با همکاری اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه(ABU ) از کارشناسان باتجربه رسانه به عنوان داوران خارجی استفاده شده است تا رقابت ها دقیق تر باشد و برنامه های برجسته انتخاب شوند. همچنین تعدادی از مهمانان جشنواره از داوران بخش بین الملل هستند که در مجموع از 12 کشور، ما در جشنواره بین المللی امسال، مهمان خواهیم داشت.

*آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در چه بخش هایی با یکدیگر رقابت می کنند؟
باتوجه به ساز و کاری که در چهاردهمین جشنواره بین اللملی رادیو ایجاد شده است در بخش داخلی، برنامه های روتین شبکه های سراسری صدا با هم رقابت دارند. همچنین در بخش برنامه های آزاد این فرصت ایجاد شده که خلاقیت و ایده های جدید برنامه سازان در یک فضای رقابتی ارائه شود. آثار بخش بین الملل هم با قالب های مستند، مستند نمایشی، نمایش کوتاه، مینی منچر و تعدادی دیگر مورد بررسی داوران قرار گرفتند.

*در این جشنواره شاهد فعالیت بخشی با عنوان بخش مردمی هستیم آیا این بخش را می توان یک بدعت و نوآوری برای جشنواره رادیو دانست؟
بله درست است. بخش مردمی از جمله تفاوت هایی است که جشنواره چهاردهم با جشنواره های گذشته دارد. از آنجایی که مخاطبان همواره مورد توجه برنامه سازان و مدیران رسانه هستند و نظراتشان در برنامه سازی باید مورد توجه قرار گیرد، حضور مخاطب بی تردید به رادیو شأن و اعتبار می بخشد. لذا در جشنواره امسال بخش مردمی پیش بینی شد. بخصوص برای مخاطبانی که در فضای رقابت جشنواره به برنامه سازی و تولید محتوا هم توجه دارند و با استقبالی که از بخش مردمی در جشنواره داشتیم بالغ بر 600 اثر علاقمندان به رادیو در بخش مردمی دریافت شد که در مراسم اختتامیه از آثار منتخب تقدیر به عمل خواهد آمد.
به علاوه، چاپ چکیده و اصل مقالات علمی در بخش اجلاس جهانی صدا، ارائه برنامه های منتخب جشنواره در قالب لوح فشرده به برنامه سازان و همچنین رونمایی از چهار عنوان کتاب با موضوع رادیو از برنامه های مورد توجه جشنواره چهاردهم است.

*آیا فضای مجازی هم جای پایی در جشنواره رادیو دارد؟
همین طور است. استفاده از ظرفیت و مزیت های فضای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استفاده مناسب از این امکان به ارائه محتوای رادیو به مخاطبان کمک خواهد کرد. از این رو در جشنواره چهاردهم رادیو به فضای مجازی توجه جدی شد. لذا بخش فضای مجازی به عنوان یکی از بخش های رقابت جشنواره میان برنامه سازان و شبکه ها مورد توجه قرار گرفته است.
در بخش فضای مجازی سه حوزه رقابتی پیش بینی شده است. نخست، حوزه ی محتوای صدا محور که در این بخش ویدئوهای تولید شده در شبکه ها با فرمت فتوکلیپ و یا دیگر ساختارهای ویدئویی صدا محور که بدون تکنیک های تولید تلویزیونی ساخته شده باشند با هم به رقابت پرداختند.
در بخش دوم رقابت برنامه ها که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته به عنوان بخش تعاملی در فراخوان جشنواره اعلام شده است. در این بخش برنامه هایی که در فضای مجازی دارای صفحه، کانال و وبسایت هستند مورد ارزیابی قرار می گیرند. در این رقابت، برترین ها انتخاب می شوند. در بخش سوم، رقابت شبکه هایی است در بخش فضای مجازی و حوزه ی تعاملی فعال هستند. میزان، نحوه و کیفیت حضور شبکه های سراسری در فضای مجازی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و برترین ها در اختتامیه جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

*در پایان اینکه آیا نتایج جشنواره رادیو را می توان همسو با نیازهای برنامه سازی رادیو تصور کرد؟
بله کاملاً همینطور است و تلاش شده تا ضرورت و نیازهای حوزه برنامه سازی و همچنین حوزه نظری رادیو در جشنواره بین المللی و اجلاس جهانی رادیو پیش بینی و تعریف شود. لازم به توضیح است اینکه هر جشنواره ای ساز و کار خود را دارد و بالطبع جشنواره بین المللی رادیو با هدفی مشخص اجرا شده است. لذا به جهت تفاوت هایی که هرکدام از جشنواره ها در هدف گذاری دارند، امکان اینکه در همه ابعاد یکسان اجرا شوند و به عنوان الگو مشخص شوند، وجود ندارد. طبیعتاً علمی بودن یک جشنواره و توجه به همه ضرورت ها و نیازهای آن بخش، می تواند مورد توجه قرار گیرد. همچنان که در جشنواره رادیو این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

محمد زندکریمخانی
کمیته اطلاع رسانی جشنواره رادیو