استقبال پژوهشگران از اجلاس جهانی صدا

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اخگری از استقبال قابل توجه پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی و خارجی از این اجلاس خبر داد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو دکتر محمد اخگری، رییس کمیته علمی ششمین اجلاس جهانی صدا در مراسم افتتاحیه این اجلاس با خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی گفت: «صدا» در عصر رسانه‌های نو دوران جدیدی را تجربه می کند. فناوری های نوین ارتباطی افق های تازه ای را بر روی رادیو گشوده اند. بهره گرفتن از ظرفیت تعاملی اینترنت، انتشار محتوای تولیدی کاربران در قالب پادکست بر بستر وب، پیوند رادیو با رسانه های اجتماعی، پیوند رادیو با تصویر در رادیو دیداری و ارائه خدمات مکان محور از جمله این تحولات است.

وی با بیان اینکه در این موارد باید صدای داده مبنا را نیز افزود، ادامه داد: ابزارهای نوین داده مبنا مانند رادیویی هوشمند، رادیوی کوچکگرد و یا بلندگوی هوشمند بر مبنای این نوآوری رشد و توسعه یافته اند و پیش بینی می‌شود که در سال‌های آتی این ابزارها اصلی‌ترین وسیله شنیدن محتوای صوتی باشند. این تحولات حکایت از آن دارد که رادیو هنوز عرصه های تازه ای را در فضای میان رسانه ای تجربه می کند.

اخگری گفت: «عصر شبکه» اگرچه جلوه‌های گوناگونی از فناوری را پدید آورده است نه تنها از اهمیت صدا و شنیدن نکاسته است، بلکه «گوش» که به تعبیر مولانای بلخی مایه فربه شدن اندیشه بشر است: «آدمی می فربه شود از راه گوش» همچنان با بهره گرفتن از فرصت‌های عصرشبکه پیش می تازد.

رییس کمیته علمی ششمین اجلاس جهانی صدا با اشاره به فراخوان مقالات اجلاس در ۶ محور اصلی یاد آور شد: رادیو در عصر شبکه، رادیو و آینده‌پژوهی، رادیو و نوآوری در برنامه سازی، رادیو و فرهنگ، رادیو و جامعه و رادیو و اقتصاد با همکاری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU دانشگاه صدا و سیما از دی ماه ۹۷ اعلام شد که خوشبختانه با استقبال خوب پژوهشگران روبه رو و در نهایت ۱۶۲ عنوان چکیده مقاله در دبیرخانه اجلاس پذیرفته شد.

وی افزود: برخی از دستاوردهای ششمین اجلاس جهانی صدا عبارتند از: ۱ - تجمیع و گردآوری ادبیات تحقیق موجود معاونت صدا درباره رادیو با عنوان «گنجینه پژوهشی رادیو» و در قالب کتابخانه الکترونیک شامل ۷۰ عنوان کتاب و کل شمارگان در مجله رادیو مجله نجوای فرهنگ و مجله فرهنگ مردم ایران

۲ - انتشار پنج عنوان کتاب شامل سه عنوان کتاب پژوهشی در همکاری با دانشگاه صدا و سیما در ذیل عناوین: رادیو؛ مفاهیم انتقادی در مطالعات فرهنگی و رسانه ای، چکیده مقالات اجلاس ششم چکیده پایان‌نامه‌های گروه رادیوی دانشگاه صدا و سیما طی ۱۰ سال از سال ۸۷ تا ۹۷ (۱۸۰ پایان نامه) و دو عنوان کتاب آموزشی بر همکاری با مرکز آموزش سازمانی با عنوان: گزارشگری در وضعیت تروما و برنامه های گفتگو محور در رادیو.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©