مهمترین سرمایه رادیو ، اعتماد مخاطبان است/ اردیبهشت و آذرماه ۹۹، زمان برگزاری دو رویداد رادیویی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شاه آبادی گفت: امروز رادیو مونس و همدم مخاطبان است و اعتماد آنها مهمترین سرمایه فعالان این رسانه است.

 

 به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، دکتر حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در نخستین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا که با حضور مدیران شبکه‌های رادیویی و اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: خوشبختانه سال گذشته بعد از وقفه ای شش ساله، شاهد برگزاری جشنواره بین المللی رادیو بودیم. رادیویی که امروز همراه و همدل مخاطبان و دارای سرمایه‌های ارزشمندی است. مهمترین سرمایه ای که رادیو از آن بهره می‌برد، اعتماد مخاطبان است که به واسطه چند دهه تلاش همکاران ما در رادیو رقم خورده است.

وی ادامه داد: رادیو به پشتوانه فرهیختگان و چهره‌های نام آشنا، اصحاب قلم و گویندگان ،امروز کوله باری از افتخارات را با خود به همراه دارد. رادیو همواره در فرهنگ جامعه تاثیر گذار بوده و نقش مهمی در معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی، داشته است.

معاون صدا اظهار داشت: مخاطبان، رادیو را به عنوان مونس و همراه خود پذیرفته‌اند و در دنیای امروز با وجود فراوانی تولیدات رسانه‌ای، رادیو همچنان نقش بی بدیل خود را در ارتباط با مخاطب و اثرگذاری فرهنگی در معرفی آداب و رسوم و ویژگی‌های ملت ایران داشته است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این سال‌ها همکاران من بیشتر به رقابت سالم در تولیدات رسانه‌ای توجه داشته اند و مهمترین دغدغه مدیران صدا افزایش کیفیت برنامه‌های رادیویی است. همچنین استفاده از ظرفیت های موجود و کشف عرصه های جدید ، اولویت مدیران ما بوده است ویکی از ابزار‌های دستیابی به این هدف ، برگزاری جشنواره رادیو و اجلاس جهانی صدا است.
معاون صدا درباره برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای برگزاری پانزدهمین جشنواره رادیو، بیان کرد: نشست‌های تخصصی خوبی برای برگزاری جشتواره پانزدهم برگزار شده و شورای سیاست گذاری جشنواره نیز تشکیل شده است.همچنین امروز فراخوان نهایی حضور در پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو منتشر می‌شود که علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال اثر به نشانی www.radiofestival.ir مراجعه کنند.
شاه آبادی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا به ترتیب وارد مرحله پانزدهم و هفتم می‌شوند، تصریح کرد: این دو جشنواره گامی برای تحقق اهدف کلان و ارتقای سطح کیفی در ساختارهای فنی، هنری و محتوایی هستند. تولیدات رادیو از طریق تبادل تجربیات و دیدگاه‌ها، ایجاد انگیزه و کشف استعدادها، بروز خلاقیت‌ها و تکریم سرمایه انسانی رادیو، خواهد بود.برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا، عرصه گسترده‌ای برای نمایش توانمندی‌های نظری و علمی خانواده بزرگ رادیو و ابراز شایستگی‌های حرفه‌ای است.
شاه آبادی پیرامون بخش‌های مختلف «پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو» گفت: بخش« داخل»، بخش« بین‌الملل»، بخش« مردمی» و بخش« ویژه» از جمله بخش‌های مهم این جشنواره هستند. در بخش «بین‌الملل» مجله رادیویی، برنامه گفتار محور، برنامه گفت و گو محور، مستند، مسابقه، نمایش، نغمات آیینی، دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، برنامه‌های مناسبتی و زبان فارسی، شرکت می‌کنند. در بخش داخلی جشنواره نیز شبکه‌های رادیویی ‌می‌توانند تا ۳۰ آذر برنامه منتخب خود را در هر بخش انتخاب و یک بخش آن را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛ حداکثر زمان برنامه‌های ارسالی در این بخش ۱۲۰ دقیقه است.
او افزود: برای حضور حداکثری برنامه سازان در جشنواره رادیو، بخش ویژه ای در جشنواره طراحی شده که برنامه‌های آزاد از نوع ساختار و موضوع را شامل می شود. تنها شرط پذیرش این برنامه‌ها مدت زمان آنهاست که باید زیر ۲۰ دقیقه باشد. در این بخش ۱۵ برنامه که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.
شاه آبادی ادامه داد: بخش« مردمی» جشنواره بین‌المللی رادیو هم فعال است؛ تمامی شنوندگان و علاقه‌مندان به غیر از کارمندان رادیو می‌توانند در این بخش به رقابت بپردازند. موضوع آثار، آزاد است و باید در قالب‌های گزارش، پادکست‌ رادیویی (برنامه‌های کوتاه)،‌ آنونس معرفی برنامه‌های رادیو، گزارش ورزشی رادیویی، قطعه موسیقی و مستند رادیویی تولید شوند.
زمان مجاز آثار ارسالی در قالب‌های گزارش و گزارش ورزشی حداکثر ۵ دقیقه، پادکست رادیویی (برنامه‌های کوتاه) و مستند رادیویی حداکثر ۲۰ دقیقه، قطعه موسیقی حداکثر ۳ دقیقه و آنونس معرفی برنامه‌های رادیویی حداکثر ۹۰ ثانیه است.
شاه آبادی افزود: بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره رادیو همانند جشنواره چهاردهم برگزار خواهد شد و تغییراتی در آن رخ نداده است. علاقه مندان در این بخش می‌توانند در حوزه مستند، مستند – نمایش و نمایش کوتاه با محتوای تولیدی شرکت کنند.
همچنین در بخش بین‌الملل، از هر برنامه‌ساز چه در داخل و چه در خارج از کشور، فقط یک اثر پذیرفته می‌شود. برنامه‌هایی که قبلاً در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی انتخاب شده باشند، داوری نخواهند شد.
شرکت‌کنندگان داخلی تا ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ و شرکت‌کنندگان خارجی تا ۱۵ بهمن‌ماه فرصت دارند،برنامه‌ها را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.رادیوهای خارجی شرکت‌کننده باید ترجمه کامل برنامه را به زبان انگلیسی با ذکر زمان آیتم‌ها ، ارسال کنند,۲۴ اثر برگزیده از شرکت‌کنندگان داخلی و ۲۴ اثر برگزیده از شرکت‌کنندگان خارجی به مرحله نهایی راه خواهند یافت. در هر عنوان (قالب) در صورت کسب امتیاز لازم حداکثر ۲ اثر پذیرفته خواهد شد.
معاون صدا درباره زمان برگزاری این جشنواره هم بیان کرد: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، یکم تا چهارم اردیبهشت ماه سال ۹۹ برگزار خواهد شد.
وی همچنین درباره اجلاس جهانی صدا اظهار داشت: هفتمین اجلاس جهانی صدا با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی، درباره رسانه رادیو در ایران و جهان و همچنین تبادل نظر با پژوهشگران، صاحب نظران و تبادل تجربه درباره این رسانه برگزار می‌شود. هفتمین اجلاس صدا ، سه محور اصلی« محتوایی»، «برنامه سازی» و «آینده پژوهی »را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در محور محتوا به نقش رسانه رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازیم. در محور برنامه سازی، قالب‌های نوین برنامه سازی را در پیوند با رسانه‌های نو مورد تحقیق قرار می‌دهیم و در محور آینده‌پژوهی درباره وضعیت حال و آینده این رسانه و چشم‌انداز آینده آن به پژوهش خواهیم پرداخت.
شاه آبادی عنوان کرد: معاونت صدا با همکاری بخش رادیویی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه و دانشگاه صدا و سیما، هفتمین اجلاس جهانی صدا را به صورت «علمی – پژوهشی» همزمان با هفته پژوهش در آذر سال ۹۹ برگزار خواهد کرد؛ چرا که نمی‌خواهیم این اجلاس با پانزدهمین جشنواره رادیویی همزمان شود.
معاون صدا تصریح کرد: در محورهای اصلی این اجلاس به نقش رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب توجه شده است؛ رادیو و فرهنگ، رادیو، اخلاق و معنویت، رادیو، هویت ملی و انسجام فرهنگی، رادیو و زبان فارسی، رادیو و علم و پژوهش، رادیو و هنرهای هفتگانه، رادیو و آموزش، رادیو و فرهنگ مقاومت، رادیو و فرهنگ مردم، رادیو و جامعه، رادیو و خانواده، رادیو و سبک زندگی، رادیو و سلامت، رادیو و محیط زیست، رادیو، امید آفرینی و نشاط اجتماعی، رادیو و اقتصاد، رادیو و کارآفرینی، رادیو و اصلاح الگوی مصرف، رادیو و اقتصاد مقاومتی، رادیو و اقتصاد دانش بنیان و مردم محور، برنامه‌سازی رادیویی، رادیو و قالب‌های نوین رسانه‌ای( پادکست، کتاب صوتی و...)، رادیو و اطلاع رسانی( ژورنالیسم شهروندی، اطلاع رسانی محلی، استانی، شهری )، رادیو و سرگرمی( ورزش، مسابقات، طنز)، رادیو و برنامه‌سازی تعاملی، رادیو و برنامه‌سازی دینی، رادیو و آینده پژوهی، رادیو در عصر شبکه ( رادیو و اینترنت، رادیو و رسانه‌های اجتماعی)، رادیو و فناوری‌های دیجیتالی و هوشمند، رادیو و صدای داده مبنا، رادیو و چند رسانه‌ای، رادیو و خدمات مکان محور نیز جزء محورهای دیگر اجلاس هفتم صدا است.

©2024 IRIB All Rights Reserved | کلیه حقوق برای صدای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است ۱۳۹۸©